Supa, cel mai bun aliat în dieta de slăbire

În perioada de toamnă, când vremea e mai rece si trebuie să ne fortifiem organismul, supele calde, alături de ciorbe, reprezintă una dintre cele mai bune alegeri alimentare. Sunt hidratante şi pot fi un aliat inclusiv în lupta cu kilogramele în plus.

Supele si ciorbele au un rol important în alimentaţia sanatoasa si echilibrata. Sunt gustoase, saţioase si au un aport caloric relativ mic. De aceea, sunt recomandate atât celor care doresc sa îsi menţina greutatea în limite normale, cât si celor care vor sa slabeasca. Apoi, si ciorbele, si supele sunt hidratante, având o contribuţie semnifi cativa la aportul zilnic de lichide.

Mai exact, o porţie poate oferi si 20 % din cantitatea de lichide recomandata, de minimum doi litri pe zi. Iar datorita conţinutului de legume, acest tip de mâncare poate fi o buna sursa de fi bre si de minerale. Vitaminele în mare parte se distrug la fi ert, motiv pentru care verdeţurile sau sucul de lamâie, care conţin multa vitamina C, trebuie adaugate când preparatul este aproape gata.

Hidratante şi nutritive
Varietatea tipurilor de supe si de ciorbe este foarte generoasa: supa de legume (ex.: rosii, cartofi , fasole), supa de pui, ciorba de vacuţa sau de peste etc. Care sunt însa cele mai indicate pentru organism? Specialistul în nutriţie dr. Serban Damian spune: “Toate aceste tipuri de ciorbe si de supe sunt indicate. Ar trebui evitate doar cele care conţin o cantitate mai mare de grasime animala, din aceleasi motive pentru care evitam si mâncărurile grase. Apoi, hidratarea este direct proporţională cu cantitatea de apă conţinută. Dacă o farfurie de supă are în compoziţie 200 ml de apă, atunci contribuţia la nivelul hidric al organismului va fi de exact 200 ml.”

Acelaşi lucru se poate spune şi despre aportul de nutrienţi: o supă limpede de legume va aduce câteva zeci de calorii şi un oarecare aport de carbohidraţi, vitamine şi minerale, în timp ce o ciorbă consistentă cu carne şi legume va avea mult mai multe calorii, carbohidraţi, dar şi proteine, grăsimi etc. Oricum, “ambele sunt variante utile pentru a completa mesele noastre zilnice”, ne asigură medicul.

Borşul acreşte şi slăbeşte
Unul dintre ingredientele preferate de majoritatea românilor este borşul, care dă gustul acru şi delicios al ciorbelor. Făcut prin fermentarea tărâţelor de grâu, borşul are în compoziţie vitamine din clasa B, iar acest lucru îl face util pentru sănătate. Fără a fi creditat propriu-zis cu “acţiune detoxifiantă”, după cum consideră dr. Damian, borşul poate avea un rol bun în digestie şi poate fi băut şi simplu, ca atare. Conferă senzaţia de saţietate, ceea ce ajută mult în cazul celor care vor să scape de câteva kilograme şi previne cancerul de colon, deoarece nu permite stagnarea alimentelor în intestinul gros. Efectele sunt vizibile după două săptămâni de consum. Borşul se mai poate administra şi îndulcit puţin cu o linguriţă de miere.

Se pot consuma zilnic
“Supele şi ciorbele sunt preparate utile în alimentaţia noastră, însă nu indispensabile. Practic, reprezintă «fierturi» de legume şi carne, în care mai pot fi adăugate şi alte alimente, precum derivatele de cereale, ou sau derivate de lapte. În final, rezultă preparate complexe, hrănitoare, uşor de digerat şi care au avantajul că aduc un aport important de apă. Pentru toate aceste calităţi, ciorbele şi supele pot fi consumate zilnic sau măcar de două sau de trei ori pe săptămână. Acestea îngraşă, incluzând aici ciorba de burtă, doar dacă sunt consumate în cantităţi mari, în mod repetat şi în contextul unui regim dezechilibrat.”

 Sursa www.unica.ro