Alimentatie sanatoasa

Alimentatie sanatoasa inseamna consumarea in cantităţi potrivite de alimente din toate grupele de alimente, cu scopul de a duce o viaţă sănătoasă. Dieta este adesea menţionată ca un regim alimentar pentru a pierde in greutate. Cu toate acestea, dieta inseamna pur si simplu alimentele pe care le mâncam, în cursul a 24 de ore, o săptămână sau o lună. O dieta buna este un stil de viaţă nutritiv care promovează o sănătate bună. O dieta buna trebuie să includă mai multe grupuri de produse alimentare, deoarece un singur grup nu poate oferi tot ceea ce are nevoie corpul nostru.

Cum ai defini o alimentatie sanatoasa? Parte crucială in a manca sanatos este o dieta echilibrata. O dieta echilibrata – sau o dieta buna – inseamna consumarea tuturor grupelor alimentare. Nutritionistii spun ca exista cinci grupe principale de produse alimentare – cereale integrale, fructe si legume, proteine,grăsimi şi zaharuri. Cereale integrale: Noi ar trebui sa consumam cel putin 3 portii de cereale integrale pe zi.Cerealele integrale, spre deosebire de cerealele rafinate,contin tărâţe şi germeni.Cerealele integrale sunt bogate in fibre, minerale si vitamine. Atunci când cerealele sunt rafinate tărâţele şi germenii sunt eliminate. Produsele din cereale integrale sunt painea, pastele si cerealele .  Fructe şi legume: Fructele şi legumele au un conţinut ridicat de vitamine, minerale şi fibre – aceste substante nutritive sunt vitale pentru ca organismul nostru sa functioneze bine. Mai multe studii au dovedit ca un aport bun de fructe şi legume pot preveni aparitia bolii de inima, diabetul zaharat de tip 2 si cancerul. Majoritatea departamentelor de sănătate din întreaga lume recomanda consul de cinci porţii de fructe şi legume în fiecare zi. Aceasta ar putea include fie fructe proaspete, congelate , conservate, uscate si legume. O porţie înseamnă un fruct, mar, mango, banana, sau legume. De asemenea putem consuma un pahar de suc 100% de fructe sau suc de legume. Proteine: -Carne de porc sau de vita -Păsări de curte -Peşte -Ouă -Fasole -Nuci -Soia (include tofu) Nutritionistii spun ca grasimea din carne ar trebui să fie curăţa . Pielea trebuie să fie eliminata la păsările de curte. Pentru cei care nu sunt vegetarieni, nutritionistul recomanda consumul de peste de cel puţin două ori pe săptămână, de preferinţă peşte bogat în uleiuri omega, cum ar fi păstrăvul, tonul proaspăt, sardinele, macroul şi somonul. Procesul de conserve de ton indeparteaza uleiurile esentiale, prin urmare, numai tonul proaspăt este considerat un peşte gras. Produse lactate: Deşi ouale, untul, smântâna sunt adesea clasificate ca produse lactate, în hrana ele sunt mai frecvent plasate in proteine (oua) sau in categoria de grăsimi şi zaharuri. Produsele lactate sunt o sursa buna de calciu, importanta pentru sanatatea oaselor si a dintilor.Nutritionistii spun că ar trebui consumate produse lactate cu o cantitate redusa de grăsimi. Oamenii care nu consuma alimente de origine animala pot primi aportul de calciu de la alte produse cum ar fi laptele ,broccoli, varza ,soia şi iaurtul cu calciu adăugat. Grăsimi şi zaharuri: Ciocolata, prăjiturile, biscuiţii, gemul, untul, margarina, maioneza, etc – toate aceste produse contin o cantitate foarte ridicata de grăsimi sau zahăr. Există două tipuri de bază de grasimi – saturate si nesaturate. Crema din prajituri, margarina sunt bogate in grasimi saturate in timp ce uleiurile vegetale şi uleiul de peste sunt bogate in grasimi nesaturate. Consumul de grasimi saturate ar trebui să fie menţinut la un nivel minim, deoarece consumul în exces creşte în mod semnificativ riscul de a dezvolta boli. Chiar şi produse zaharoase cum ar fi unele bauturi racoritoare si dulciurile ar trebui să fie menţinute la un nivel minim, deoarece acestea sunt bogate in calorii.